آیا کسی به ایمپلنت دندان تیتانیوم و زیرکونیا حساسیت دارند


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وبلاگ دندانپزشکی ما خوش امدید

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان تازه های دندان پزشکی و آدرس dentalnews.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار مطالب

:: کل مطالب : 120
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 8
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 37
:: بازدید ماه : 99
:: بازدید سال : 911
:: بازدید کلی : 3984

RSS

Powered By
loxblog.Com

مختصری از تحولات دندانپزشکی روز در ایران و جهان

آیا کسی به ایمپلنت دندان تیتانیوم و زیرکونیا حساسیت دارند
شنبه 29 تير 1398 ساعت 14:37 | بازدید : 92 | نوشته ‌شده به دست adrina | ( نظرات )

ایمپلنت دندانی زیرکونیا چیست؟

ایمپلنت های دندان جایگزین ریشه دندان هستند، که با یک تاج دندان سرامیکی بسته می شوند. تاج (دندان جایگزین) به ایمپلنت متصل می شود. ایمپلنت زیرکونیا تا حدودی جدید هستند. در ایالات متحده، از سال 2007 (از اواخر دهه 1980 اروپا) استفاده از زیرکونیا برای ایمپلنت ها را انجام داده اند، در حالیکه از دهه 1960 از تیتانیوم برای ایمپلنتهای دندانی استفاده کرده اند.

هر دو ماده سازگار با بدن هستند

که میزان پذیرش بالایی را در بدن دارند. بدین صورت که استخوان می تواند در اطراف ماده ایمپلنت رشد کند درست همانطور که در اطراف ریشه های دندان طبیعی ما رشد می کند. در حال حاضر، اغلب FDA تاییدیه ایمپلنت زیرکونیا یک قطعه است. این بدان معنی است که ریشه دندان مصنوعی و تاج به همدیگر متصل هستند، در حالی در ایمپلنت تیتانیوم دو قطعه هستند که دندانپزشک را قادر به کنترل بیشتر چند عنصر از کل پروسه قرار دادن ایمپلنت می کند.

آیا ایمپلنت زیرکونیا فلزی آزاد است؟

زیرکونیا بیشتربه خاطر الماس آن شناخته شده است. یک ماده کریستالی ست که در دندانپزشکی کمی تغییر می کند تا رنگ دندان طبیعی را به خود بگیرد. زیرکونیا شکل بلوری از فلز انتقالی Zirconium و زیرکونیا است که اغلب به عنوان فلز آزاد به بازار عرضه می شود. به زیرکونیوم تثبیت شده و فلز کریستالی و سپس به عنوان سرامیک بصورت اکسید زیرکونیوم تبدیل می شود، در غیر این صورت به عنوان زیرکونیا یا فلز آزاد نامیده می شود. با توجه به افزایش نگرانی ها در مورد جیوه استفاده شده در پر کردن دندان، برخی از بیماران به طور کامل از ایده نگه داشتن فلز خارج می شوند.

ایمپلنت دندان تیتانیوم چیست؟

تیتانیوم در دهه های گذشته در صنعت پزشکی استفاده شده است. علاوه بر دندانپزشکی، معمولا برای جایگزینی لگن و زانو استفاده می شود. تیتانیوم یک فلز قوی سبک وزن، غیر سمی و مقاوم در برابر خوردگی است. ایمپلنت دندان ساخته شده از تیتانیوم دارای میزان موفقیت در مدت زمان طولانی حدود 95٪ است. برخی بیماران ایمپلنت دندان تیتانیوم خود را در شرایط خوبی برای بیش از 30 سال داشته اند.

به طور متناوب، زیرکونیا در دندانپزشکی به اندازه کافی طولانی مدت نیست

سبک های زیرکونیا به طور مداوم تغییر می کند. به عنوان مثال، هنگام قرار دادن زیرکونیا، اکثر دندانپزشکان از یک قطعه زیرکونیوم یک قطعه استفاده می کنند، اما در نهایت سبک های دو قطعه بیشتری خواهد بود که FDA تایید می کند که دندان پزشکان با آزادی بیشتر در معرض قرار دادن قرار می گیرند، اما با تجربه کمتری برخوردار خواهند بود.

آیا کسی می تواند به ایمپلنت دندانی آلرژی داشته باشد؟

برای ایمپلنت دندان تیتانیوم آلرژی کمتری وجود دارد و هیچ گونه ادعایی برای آلرژی به زیرکونیا وجود ندارد. ایمپلنت های دندانی تیتانیوم معمولا از آلیاژ تیتانیوم ساخته شده اند که ترکیبی از چند فلز آلومینیوم، وانادیوم و نیکل است. افراد کمی به ایمپلنت های تیتانیوم حساسیت دارند، معمولا به مقدار کمی نیکل آلرژی دارند که در تیتانیوم آلیاژ یافت می شوند.

آیا برای ایمپلنت در استخوان فک مواد ایمنی هر دو تیتانیوم و زیرکونیا وجود دارد؟

هر دو گزینه مواد ایمپلنت بیولوژیک هستند، که از سازمانFDA  مورد تایید واقع شده. بدین معنی است که آنها با بدن انسان تعامل دارند و غیر سمی هستند. آثار کوچک آلیاژ تیتانیوم ممکن است در جریان خون حضور داشته باشند، اما طی 50 سال گذشته مطالعات نشان داده است که هیچگونه عارضه جانبی ندارد تنها استثنا بیماران که به فلز آلیاژ حساسیت زیستی دارند. زیرکونیا نیز بیولوژیک، ضد آلرژیک است و به جریان خون نفوذ نمی کند.

ایمپلنت دندان بدون توجه به مواد،

 خطر عفونت لثه را افزایش می دهد تا  در محل بهبود یابد. استدلال هایی وجود دارد که ایمپلنت های دو قطعه دارای احتمال بیشتری برای نگهداری باکتری هستند، در حالیکه ایمپلنت های تک قطعه به سیمان دندان نیاز دارند که همچنین می توانند باکتری ها را جمع آوری کنند، بنابراین از پلاک جدا نمی شود.

آیا می توان هر دو ماده را برای یک دندان جایگزین استفاده کرد؟

اگر کل مجموعه دندان ها نیاز به ایمپلنت دارند، ایمپلنت های تیتانیوم بهترین انتخاب هستند. از آنجا که ایمپلنت تیتانیوم به صورت دو قطعه ساخته شده اند، دندانپزشک آزادی بیشتری برای تغییرات کوچک به زاویه انتهایی دارد. به شکلی که خطوط لبخند و هماهنگی نیش طبیعی تر می شود. در حالی که با ایمپلنت های زیرکونیوم تک قطعه، زاویه ها بسیار دشوار است برای سفارشی کردن، به عنوان مثال پایه ایستاده اجازه نمی دهد که دندانپزشک در انتخاب محل آزاد باشد.

آیا ایمپلنت تیتانیوم بهتر از زیرکونیا است؟

منافع و معایب هر نوع ماده وجود دارد و پس از گوش دادن به نگرانی ها و اهداف بیمار ما یک نوع خاص از ایمپلنت را توصیه می کنیم. در پایین چند دسته بیشتر مورد بررسی قرار می گیرند.

  •   هزینه :

هزینه تولید زیرکونیا (فکر می کنم جواهرات زیرکونیا مکعب) بالاتر از تیتانیوم است، ایمپلنت شامل مشاوره، تصویربرداری، نقشه برداری، مواد، عمل جراحی و مراقبت های پس از عمل جراحی است. شرکت های بیمه اغلب ایمپلنت های دندانی را پوشش نمی دهند، با این حال، بیشتر ما می بینیم بیمه دندانپزشکی بخشی از هزینه ها را پوشش می دهد.

  هر دو ماده ایمپلنت زیرکونیا و تیتانیوم  به خوبی با استخوان و لثه سازگاری دارند :

 ایمپلنت های تیتانیوم اغلب به مدت 20 سال ماندگاری دارند، در حالی که زیرکونیا هنوز تحت تحقیق است، زیرا به اندازه کافی برای موفقیت درازمدت مورد استفاده قرار نگرفته است.

  • سادگی قرار دادن :

ایمپلنت های تیتانیوم به طور استاندارد در مراقبت از جایگزینی دندان برای بسیاری از زمان ها بوده اند، زیرا بیشتر افراد به جای پروتزهای متعدد از آنها استفاده می کنند. اگر تراکم و سلامت استخوان خوب باشد، ایمپلنت های تیتانیوم  به یک روش بسیار رایج، آسان و بدون عوارض در دندانپزشکی تبدیل شده است. انجام جراحی ایمپلنت های زیرکونیا چالش برانگیز تر است. اکثر ایمپلنت های زیرکونی یک قطعه واحد هستند. هر دو implant و abutment در یک قطعه جامدی که نمی توانند کاملا تحت لثه قرار گیرند و در زاویه دشوار قرار دارند. توانایی به قرار دادن ایمپلنت در ناحیه و زاویه مشخص برای دندانپزشک بسیار مهم است، زیرا گاهی اوقات به علت کمبود استخوان ، ناحیه مشخص ایمپلنت، کم عمق است.

  •   زیبایی شناسی :

 برای اکثر بیماران، تیتانیوم نتایج عالی تولید می کند. با این حال، برخی از بیماران در مواردی از یک خط خاکستری مرطوب در زیر لثه یا در امتداد ردیف دندان نگران هستند. اگر بیمار بافت استخوانی یا بافت لثه را داشته باشد، ایمپلنت دندان را می توان از سرامیک ساخت، به طوری که هیچ فلز خاکستری از آن عبور نکند. از سوی دیگر، زیرکونیا به خاطر رنگ سفید دندان زیبا از مواد سرامیکی به نظر بسیار طبیعی است و از طریق بافت آدامس نشان نمی دهد.

  •    قدرت :

ایمپلنت های تیتانیوم فوق العاده قوی، دارای خواص بالا و مقاوم در برابر شکستگی هستند. زیرکونیا دارای ضخامت کمتری است که می تواند منجر به شکستگی های میکروسکوپی شود، اما همچنین بسیار سخت و قوی است.

با اطلاعات زیادی در مورد ایمپلنت های دندانی تیتانیوم و زیرکونیا،

جای تعجب نیست بسیاری از بیماران در اکثر مواقع، ایمپلنت دندان تیتانیوم را انتخاب می کنند و ما به بیماران خود توصیه می کنیم تیتانیوم را در دهان خودم انتخاب کنند. ایمپلنت های دندانی تیتانیوم برای سال های زیادی به صنعت دندانپزشکی خدمت کرده اند و قابل اعتماد هستند. اگر چه کاشت زیرکونیا در طولانی مدت هنوز اثبات نشده است. اگر حساسیت آلرژیک  دارید ، یک قطعه زیرکونیایی با ایمپلنت تیتانیوم ممکن است بهترین راه حل باشد.

 

 

 




:: برچسب‌ها: ایمپلنت دندان , ایمپلنت دندان اقساطی , ایمپلنت دندان شرق تهران , ایمپلنت دندان نارمک , کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان , بهترین مرکز ایمپلنت شرق تهران , ایمپلنت دندان ارزان , ایمپلنت دندان به روش دیجیتال , ایمپلنت دندان به روش جدید , ایمپلنت دندان خوب , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: